Dansk erhvervspotentiale i Afrika

I det sidste årti er det afrikanske kontinent blevet et attraktivt sted for eksport og investeringer. Flere og flere virksomheder i Europa, Mellemøsten og Asien lægger mærke til de mange forskellige muligheder i Afrika og gør bevæger sig på det store og knap så rørte marked. Selv om størstedelen af virksomhederne og investorerne for længe siden var uvidende om de muligheder, Afrika giver, er det, der normalt forhindrer dem i at træde frem til kontinentet, i tvivl om dets berømmelse i forhold til fattigdom, politiske konflikter, valuta ustabilitet og økonomiske anholdelses risici.

Dette er en almindelig fejl, og årsagen Afrika er normalt en undervurderet forretningssted, på trods af de eksisterende muligheder i de store industrier som: landbrug, finansiering, udvikling, energi og telekommunikation. Danmark er et af de europæiske lande, der allerede har sine forretnings repræsentanter i Afrika, men deres antal er ganske lavt på trods af den rigdom af muligheder. Det skal danske virksomheder vide, at Afrika er en relevant markedsplads for Danmark og Danmark er en relevant leverandør til det afrikanske marked. Dansk erhvervsliv kan levere produkter, serviceydelser og ekspertise, som alle har høje kvalitets-og etiske standarder.

Danmark virksomheder kan udvide deres markeder og udvikle deres salg, mens de eksporterer til Afrika og skaber bæredygtig udvikling. Desuden kan danske virksomheder bidrage væsentligt til den afrikanske økonomiske, sociale og miljømæssige udvikling. Tal, tilbage i 2012 den danske eksport af varer til Afrika beløb sig til 782.500.000 kr. men dette antal er uden tvivl steget og vil stige som reaktion på det voksende afrikanske BNP. Hvad skal danske virksomheder gøre? Frigøre deres potentiale og se op til deres plads på det afrikanske marked, da der er en bred vifte af behov, hvad der er bedre for erhvervslivet end at finde et hul, du kan udfylde. Der skal tages højde for, at der er en bedre koordinering mellem udenrigs-og udviklingspolitiske beslutningstagere og private danske virksomheder. Det er klart, at Afrikas mangfoldighed af klimaer, regioner, natur og ressourcer gør det til et af de hotteste steder at gøre forretninger lige nu, og danske virksomheder bør ikke forsømme det.

For at finde ud af mere om Business i Afrika, så tjek vores blog og hjemmeside og tøv ikke med at dele dine ideer og spørgsmål med os.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *